Ivica Milarić i Vukašin Šoć, gejming

Glavni akteri Industry panela u okviru prvog Novi Sad film festivala jesu dobro poznata imena u oblastima gejminga i animacije, Ivica Milarić i Vukašin Šoć.

Ovaj dvojac će biti zadužen za diskusije koje otvaraju zanimljiva pitanja o razvoju IT industrije u Novom Sadu, a koji je rezultirao i velikim brojem gejming kompanija sa uporištem u ovom gradu.

Zašto su video-igre više od zabave, na koji način se prelivaju u sve nijanse umetničkih dela, koliko je sam film podložan gejmerskim elementima i obrnuto, kao i kakva je budućnost mladih u pogledu profesionalnog bavljenja novim medijima, neke su od zanimljivosti koje nam otkrivaju Ivica i Vukašin dok idemo u susret novom filmskom festivalu u Novom Sadu.

Vukašine, s obzirom na desetogodišnje iskustvo u gejmingu, kako posmatraš trenutnu ekspanziju ove oblasti u odnosu na svoje početke i zašto je baš Novi Sad plodno tle za razvoj gejming industrije?

Deset godina iskustva u bilo kojoj industriji zvučni baš pompezno, veteranski, ali s obzirom na to da je industrija video-igara u konstantom razvoju, i da ne bira pravac, posmatram je sa velikim uzbuđenjem i širom otvorenih očiju. Početke možemo da sagledamo, i da se vodimo istorijom video-igara, ali budućnost još uvek ne vidimo, te se zaista radujem svim novinama koje nam tek stižu. Što se tiče mog rodnog grada, smatram da je ključ u zajednici koja se gradila godinama i u velikom broju kompanija koje na različite načine pružaju podršku svim kreativcima koji žele da se oprobaju u nekoj od šarenih grana industrije video-igara i industrije zabave!

Vukašin Šoć
Vukašin Šoć, docent AUNS, studijski program dizajn video-igara

Ivice, kako je došlo do toga da se kao diplomirani psiholog sa radnim iskustvom preorijentišeš na digitalne medije i da li se može govoriti o spajanju ove dve oblasti tokom tvoje karijere?

Gotovo od početka studija psihologije, ja sam radio i školovao se u raznim dodatnim oblastima. Kao apsolvent na Filozofskom fakultetu, 2006. godine sam dobio priliku da završim kurs novinarstva na Novosadskoj novinarskoj školi. Nakon toga sam radio na radio-stanicama i unutar TV emisija, a sve vreme sam pisao i objavljivao prozu. Kada sam 2014. godine dobio šansu da radim unutar industrije zabave kao narativni dizajner video-igara, spoj svih tih elemenata je došao više nego prirodno. Činjenica da sam igrao video-igre od početka osnovne škole, takođe je samo doprinela ovoj profesionalnoj evoluciji.

S obzirom na to da ste zaposleni na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, u kojoj meri je razvoj video-igara i digitalnih medija praćen porastom interesovanja studenata? Koje mogućnosti mladima otvaraju ovakvi smerovi na Akademiji kada je u pitanju njihov budući profesionalni razvoj?

Ivica: Mogućnosti za školovanje na studijskim programima Akademije umetnosti u Novom Sadu su u stalnom rastu, to je jedan od osnovnih principa naše obrazovne institucije. Akademija ima i kapacitet i privilegiju da prati razvoj globalnih domena umetnosti i pruža šanse studentima da se unutar njih obrazuju i specijalizuju. Smerovi kao što su Animacija i specijalni efekti i Dizajn video-igara primer su ovog pristupa, jer kroz njih studenti dobijaju mogućnost da se formiraju kao umetnici, ali isto tako i da dobiju sposobnosti i znanja da se uključe u industriju zabave na lokalnom i međunarodnom nivou.

Vukašin: Akademija umetnosti u Novom Sadu je svakako poznata kao institucija koja pažljivo osluškuje potrebe studenata, ali i industrije. To sam prepoznao još kao student, a sada, sa „one strane katedre”, to mogu i da potvrdim! Smerovi vezani za razvoj video-igara, animacije i vizuelnih efekata, digitalnih medija, pružaju studentima širok spektar mogućnosti za profesionalni razvoj u dinamičnoj i brzorastućoj industriji, omogućavaju im da spoje svoju kreativnost sa tehnološkim veštinama i otvore vrata za različite karijere u ovim inovativnim oblastima.

Vukašine, s obzirom na to da si kao scenarista deo vodećeg ILBE studija za animaciju, šta smatraš najvećim izazovima pri radu u velikoj kompaniji koja se pritom obraća najmlađoj publici?

Rad sa najmlađom publikom zahteva posebne veštine komunikacije kako bi se poruka uspešno prenela i bila prihvaćena, jer su njihovi standardi veoma visoki. To sam shvatio kada sam postao roditelj. Sa druge strane, nema lepšeg osećaja kada kroz zabavan i edukativan sadržaj otvorite neka nova pitanja i stvarate sebi nove izazove da na ista što bolje odgovorite!

Ivice, ti si pre desetak godina kreirao aplikaciju Premotaj roman koja je omogućila posebnu interakciju čitaocima tvog dela – u kojoj meri su sam roman, odnosno književnost, koji zahtevaju određeno vreme pri recepciji, podložni novim tehnologijama i da li misliš da im donekle i dalje odolevaju?

Aplikacija Premotaj roman, koja je nastala, pre svega, usled ogromnog zalaganja i truda mog prijatelja Adama Geza, on je programer koji je aplikaciju i stvorio, dok sam ja pisao sam tekst, jeste na kraju i pokušaj da se pokaže da forma evoluira i da je i dalje jednako bitna koliko i sadržaj. Sve umetnosti koje nastanu postoje zauvek, samo se menjaju, rastu ili gube na široj popularnosti. To je uobičajen trend koji se nastavlja – ovde nema gubitnika, niti pobednika, samo stalna potreba za rastom i promenom, što je univerzalna potreba svega što je na bilo koji način „živo”.

Ivica Milarić, stručni saradnik AUNS, studijski program dizajn video-igara

Imaćemo priliku da vas čujemo kao moderatore panela na prvom Novi Sad film festivalu –koje teme ćete otvoriti ovom prilikom i šta je njihov cilj?

Ivica: Moja nada jeste da ćemo, pre svega, pomoći sjajnim projektima da dobiju malo više pažnje, a time i da ćemo zajedno uspeti da pomognemo festivalu da se ustanovi kao nov i vredan dodatak na mapi domaće industrije zabave. Time želimo da ovaj grad i državu prikažemo kao mesto gde se stvaraju neverovatna umetnička dela.

Vukašin: Želimo da pružimo priliku kreativnim ljudima iz industrije da predstave svoje projekte, da još više ojačamo zajednicu, povežemo manje studije sa velikim igračima, i da kroz ovaj festival glasno kažemo da je Novi Sad mesto u kojem se rađaju sjajne ideje i nastaju velika umetnička dela!

Pošto ste se i sami oprobali u filmskoj industriji, kako objašnjavate vezu između filma i gejminga, u kojoj meri postoji međusobni uticaj?

Ivica: Kako vreme prolazi, mislim da granica između ovih polja umetnosti postaje sve fluidnija, kao i da je to sjajna stvar. Tome doprinosi i razvoj tehnologija, ali najviše pristup modernih umetnika ovim poljima bez potrebe da se samoograničavaju. Film, video-igra, interakivni film, narativna video-igra, interaktivno kinematografsko iskustvo, sadržaji virtuelne realnosti – sve su to hibridne forme koje su već ustanovljene. Verujem da će nastavak te fuzije pružiti sjajne rezultate i oblike umetničkog izražaja koje danas ne možemo ni da pojmimo.

Vukašin: Iako oba medija pripadaju istoj industriji, industriji zabave, lično volim da kažem da su video-igre jedini medij koji nas stavlja u cipele glavnog aktera, dakle od posmatrača do igrača, aktivnog učesnika. Međutim, čini mi se da kroz tehnološki razvoj i napredak, polako brišemo tu liniju te da nas inovacije na ovom polju tek čekaju. Što se tiče međusobnog uticaja, odavno smo svedoci da i kroz film, i kroz video-igre, tehnološki napredak konstantno otvara nove mogućnosti i menja način pripovedanja te na oba polja vidimo sjajne rezultate. Na kraju, kada su u pitanju i video-igre, i filmovi, uvek se možemo vratiti klasicima, međutim, niko ne ostaje ravnodušan na inovacije koje nas nekako još više uvuku u taj magični krug, bez obzira na to da li u rukama držimo džojstik ili kokice.

Foto: V. Veličković
Nazad
sr_RSSR