23sep20:1522:45Zima jednog proleća20:15 - 22:45(GMT+02:00) Kulturni centar Novog SadaSelekcija:A Sad Novi

Kada?

(Subota) 20:15 - 22:45(GMT+02:00)

O događaju

Dokumentarac Milana Nikodijevića „Zima jednog proleća” priča o poznatoj fotografiji mrtvog Jana Palaha, i njenom autoru Predragu Pegi Popoviću, o cenzuri i autocenzuri u turbulentnom vremenu Praškog proleća i vojne intervencije SSSR 1968. u tadašnjoj Čehoslovačkoj.

zima jednog proleća

Režija Milan Nikodijević
Scenario Milan Nikodijević
Produkcija Štap i kanap Production, u koprodukciji sa Arbos
Uloge Predrag Pega Popović, Goran Marković, Srđan Karanović, Rajko Grlić, Lordan Zafranović, Mihal Bregant, Zoran Đorđević, Bogoljub Šijaković
Direktor fotografije Jovan Milinov
Kamera Stanislav Kralj
Montaža Aleksandar Komnenović
Dizajn zvuka Aleksandar Stojšin
Godina 2022.
Trajanje 88 minuta
Zemlja Srbija
Jezik Srpski
Žanr Dokumentarni

Sinopsis

Svoje viđenje Praškog proleća, sa distancom od pedeset godina, daju filmski autori koji su u to vreme studirali na FAMU u Pragu. Ovi pripadnici takozvane „češke škole“ iznedrili su neke od najznačajnijih filmova nekadašnje Jugoslavije.

Predrag Pega Popović je poznati direktor fotografije, prvi diplomirani filmski snimatelj u nekadašnjoj Jugoslaviji, profesor i dekan na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, čovek koji je snimio 26 igranih filmova.

U vreme njegovog studiranja na prestižnom FAMU u Pragu, zajedno sa Goranom Markovićem, Srđanom Karanovićem, Lordanom Zafranovićem, Goranom Paskaljevićem i Rajkom Grlićem, koji učestvuju u ovom filmu, desilo se Praško proleće 1968, potom intervencija SSSR i pet zemalja Varšavskog pakta i, kao paradigmatični završetak, samospaljivanje Jana Palaha u januaru 1969. 

Pega Popović je jedan od retkih ljudi koji je fotografisao telo Jana Palaha u praškoj mrtvačnici. Te fotografije, kao veliku ekskluzivu, objavili su vodeći svetski magazini, među njima francuski Pari mač i italijanska Epoha.

Ovaj film, u jednoj svojoj ravni, priča priču o tome kako je Popović uspeo da napravi te fotose u vreme kada su sovjetski tenkovi još bili na ulicama Praga (ili tu negde, iza ćoška) i kako je njegov profesor Milan Kundera doveo novinarku Pari mača kod njega i rekao joj: „Ako neko može da vam da to što vam treba, onda je to on!” Popović joj je dao fotografije ali joj je postavio i jedan, podosta, čudnan uslov – da ne bude potpisan kao autor. Taj podatak otvara nove nivoe ove priče.

sr_RSSR